Orang Jelebu BERSIHkan Seremban, SB kalut

Oleh pasjelebu

aHari Sabtu baru-baru ni aku menyahut seruan pimpinan PAS dan “BERSIH” untuk memakai baju kuning (t-shirt) bersih. Maka kami sekeluarga berjalan-jalan lah di sekitar Seremban dengan memakai baju kuning tersebut.

Destinasi pertama adalah Jaya Jusco Seremban sebab anak aku nak beli lap top.Sampai je kat Jusco orang ramai yang ada kat situ memandang kami semacam. Ada yang senyum, ada yang macam hairan dan ada yang buat tak tahu aje.

Yang paling cemas nampaknya SB sebab saya perasan 1 orang SB Seremban yang perasan saya dan nampak pulak saya pakai baju kuning “bersih”. Dia pun terus telefon tak tahu lah kemana.Lepas tu dia ikut kita orang masuk Jusco dan jalan-jalan dalam Jusco. Mungkin dia ingat “BERSIH” nak buat demonstrasi aman kat Jusco pulak kot.


Lepas Jusco kita orang pergi ke TESCO di S2 pula. Kat sana kita orang ingat nak jalan-jalan aje dan beli barang dapur sikit. Terjumpa pula satu orang hamba Allah yang turut memakai baju kuning “BERSIH” kat situ. Aku angkat tangan dengan dia dan lepas tu dah tak ada apa-apa nak beli maka kita orang pun balik.

Dalam perjalanan balik kita orang singgah pula di GIANT Senawang. Isteri aku terlupa pula nak beli sesuatu. Maka terpaksa lah aku singgah kat sana walaupun terasa dah letih berjalan. Di Giant terjumpa lah dengan 2-3 orang kawan-kawan di situ. Maka sembang-sembang lah sekejap hal perhimpunan “bersih” pada 10 Nov yang aku turut serta. Dia orang semua tak pergi ada hal masing2 yang tak dapat nak dielak. Ada juga nampak satu orang sahabat yang nampak aku memakai baju kuning “BERSIH”, dia terus menyimpang dan tak berani nak menegur aku. Macam dia nampak hantu lah pulak. Apa punya orang macam ni aku pun tak tahu lah. Tak ada perjuangan langsung dan takut tak bertempat. Nak menyatakan hak rakyat yang benar pun tak berani, apa nak jadi aku pun tak tahu lah.

Kadang-kadang aku tengok ada makhluk atau manusia yang sanggup hidup terhimpit dan menggadaikan maruah diri sendiri dan keluarga asalkan mereka dan keluarga mereka selamat dan tak ada sesiapa yang kacau. Kalau zaman Jepun orang-orang macam ini lah yang biasanya jadi pengkianat bangsa dan ugama. Kalau tak percaya tengok lah cerita “EMBON”. Siapa yang jadi pengkhianat orang Melayu dan jadi pemberi maklumat untuk Jepun?

Maka lebih kurang dekat pukul 3 petang baru lah kita orang balik rumah. Selesai lah promosi “bersih” untuk hari Sabtu minggu tersebut. Untuk hari Sabtu minggu hadapan tengok lah macammana pula, mungkin lebih ramai orang akan memakai baju kuning “bersih”. Gelombang kuning ini mesti diteruskan walau apa pun salakan-salakan dari anjing-anjing yang kita dengar. Peduli kan dengan salakan tersebut.

“HIDUP GELOMBANG KUNING, HIDUP RAKYAT”

Satu Respons

  1. Seronok sangat TKO dah melangkah ke depan. Dah tubuhkan radio TKO FM yg saya tunggu sekian lama. Sebagai pengunjung setia web TKO saya alu-alukan. Kalau boleh, dgn pengalaman yg ada dlm penyiaran radio saya ingin turut memberi sumbangan. Insy suatu hari nanti. Semoga radio TKO akan bertahan lama. Segala2nya untuk Islam.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: